Urząd Stanu Cywilnego
Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Stanu Cywilnego w Mońkach
URZĄD STANU CYWILNEGO W MOŃKACH
- Juliusza Słowackiego 5a,
19- 100 Mońki,
pokój nr 1,
tel. 85 716 24 16 , fax 85 716 25 87
godziny pracy: poniedziałek od 7.30 do 15.30
wtorek od 7.30 do 15.30
środa od 7.30 do 15.30
czwartek od 7.30 do 15.30
piątek od 7.30 do 15.30
nr konta bankowego na które dokonuje się wpłaty opłaty skarbowej:
GMINA MOŃKI
35 8085 0005 0007 2964 2000 0310
WYDAWANIE ODPISÓW Z AKTÓW STANU CYWILNEGO
Sposoby załatwienia sprawy:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu
Wymagane dokumenty:
- podanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego,
- dokument tożsamości do wglądu osoby pobierającej odpis aktu stanu cywilnego,
- dokumenty potwierdzające stopień pokrewieństwa (odpisy aktów stanu cywilnego, dowody osobiste do wglądu ew. kopie) i wykazujące interes prawny.
Opłaty:
- 22 zł za odpis skrócony aktu stanu cywilnego,
- 22 zł za odpis skrócony aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym,
- 33 zł za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Uwagi:
- odpisy wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych, zstępnych, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego, innych osób, które wykażą interes prawny lub upoważnienie do otrzymania dokumentu; do podania należy dołączyć oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej,
- odmowa wydania odpisu aktu stanu cywilnego wydawana jest w formie decyzji administracyjnej,
- od decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego można wnieść odwołanie do Wojewody Podlaskiego w Białymstoku w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
ZGŁOSZENIE URODZENIA DZIECKA
Sposoby załatwienia sprawy:
https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka
Sporządzenia aktu urodzenia dokonuje się w oparciu o kartę urodzenia dziecka wystawioną i dostarczoną do urzędu stanu cywilnego przez położną lub zakład opieki zdrowotnej.
Miejsce załatwienia sprawy:
- Urząd Stanu Cywilnego właściwy dla miejsca urodzenia dziecka,
Wymagane dokumenty:
1) dla dziecka pochodzącego z małżeństwa - ważne dowody osobiste rodziców
2) dla dziecka niepochodzącego z małżeństwa - ważny dowód osobisty matki
Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika (wymagane pełnomocnictwo w formie pisemnej).
W sytuacji kiedy rodzice dziecka nie są małżeństwem a ojciec biologiczny chce złożyć oświadczenie o uznaniu ojcostwa konieczna jest obecność obojga rodziców wraz z ważnymi dowodami osobistymi.
Opłaty:
- sporządzenie aktu urodzenia, wydanie 1 egz. odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka, nadanie numeru PESEL dziecku, zameldowanie dziecka, wydanie zaświadczenia o nadaniu numeru PESEL i zameldowaniu dziecka są zwolnione z opłaty skarbowej
Uwagi:
- zgłoszenia urodzenia dziecka powinien dokonać w terminie 21 dni od daty urodzenia jeden z rodziców dziecka ewentualnie ich pełnomocnik
- zgłoszenia dziecka martwo urodzonego należy dokonać w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia
- niedopełnienie obowiązku zgłoszenia spowoduje sporządzenie aktu urodzenia z urzędu oraz nadanie dziecku imienia z urzędu z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu
- jeżeli dziecko nie urodziło się w trakcie trwania małżeństwa, jego ojcostwo może zostać uznane przez ojca biologicznego w Urzędzie Stanu Cywilnego przez złożenie oświadczenia, natomiast matka dziecka musi potwierdzić ten fakt,
- jeżeli ojciec dziecka nie chce dobrowolnie uznać go, Sąd Rejonowy na wniosek matki dziecka może ustalić ojcostwo,
- jeżeli dziecko urodziło się w trakcie trwania małżeństwa a mąż matki nie jest ojcem dziecka, wtedy ojcostwo może być zaprzeczone tylko we właściwym Sądzie Rejonowym.
ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO - ślub cywilny lub konkordatowy
Sposób załatwienia sprawy:
https://www.gov.pl/web/gov/wez-slub-wyznaniowy
https://www.gov.pl/web/gov/wez-slub-cywilny
Miejsce załatwienia sprawy:
- ślub cywilny - dowolny Urząd Stanu Cywilnego na terenie Polski,
- zaświadczenie do ślubu konkordatowego o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydaje dowolny Urząd Stanu Cywilnego,
- zaświadczenie, że zgodnie z prawem polskim obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec nie mający obywatelstwa żadnego państwa może zawrzeć małżeństwo za granicą wydaje dowolny Urząd Stanu Cywilnego.
Wymagane dokumenty:
- dowód osobisty,
- postanowienie sądu rodzinnego zezwalające na zawarcie małżeństwa
(tylko dla kobiety pomiędzy szesnastym a osiemnastym rokiem życia),
- cudzoziemiec oprócz odpisów aktów stanu cywilnego składa zaświadczenie, że zgodnie z prawem ojczystym może zawrzeć małżeństwo za granicą
(ewentualnie zwolnienie z Sądu Rejonowego od złożenia tego dokumentu), ważny paszport do wglądu. Dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Uwagi:
- obowiązkowa obecność obojga przyszłych małżonków,
- wymagane oryginały dokumentów,
- świadkami ślubu cywilnego muszą być dwie osoby mające ukończone 18 lat,
- cudzoziemiec nie posługujący się biegle językiem polskim zgłasza się wraz z tłumaczem przysięgłym,
- strony winny zgłosić się minimum pełny miesiąc przed planowaną datą ślubu cywilnego z kompletem dokumentów
Opłaty:
- 84 zł opłaty skarbowej za sporządzenie aktu małżeństwa należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej
- 38 zł opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec nie mający obywatelstwa żadnego państwa może zawrzeć małżeństwo za granicą
ZGŁOSZENIE ZGONU:
Sposób załatwienia:
https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zgon
Miejsce załatwienia sprawy:
- Urząd Stanu Cywilnego właściwy dla miejsca zgonu
Wymagane dokumenty:
- karta zgonu wystawiona przez lekarza,
- dowód osobisty osoby zmarłej
Opłaty:
- sporządzenie aktu zgonu jest zwolnione z opłaty skarbowej
Uwagi:
- do zgłoszenia zgonu w terminie 3 dni obowiązani są w kolejności:
małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci, osoby zamieszkałe w lokalu lub administrator domu, w którym nastąpił zgon ewentualnie szpital lub inny zakład, w którym nastąpił zgon.
OŚWIADCZENIE O UZNANIU OJCOSTWA DZIECKA:
Miejsce załatwienia sprawy:
- dowolny Urząd Stanu Cywilnego na terenie Polski, najczęściej przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego miejsca urodzenia dziecka;
Wymagane dokumenty:
- dowody osobiste rodziców do wglądu, rodzice muszą być pełnoletni
- w przypadku uznania ojcostwa w stosunku do dziecka poczętego kobieta składa aktualne zaświadczenie o wysokości ciąży
- odpis zupełny aktu urodzenia dziecka, jeżeli ten akt znajduje się w innym Urzędzie Stanu Cywilnego.
Opłata:
- zwolnione z opłaty skarbowej
Uwagi:
- aby oświadczenie ojca było skuteczne, niezbędne jest potwierdzenie przez matkę dziecka, że ojcem dziecka jest ten mężczyzna
POWRÓT ROZWIEDZIONEGO MAŁŻONKA DO NAZWISKA NOSZONEGO PRZED ZAWARCIEM MAŁŻEŃSTWA:
Sposób załatwienia sprawy:
https://www.gov.pl/web/gov/wroc-do-nazwiska-noszonego-przed-slubem
Wymagane dokumenty:
- dowód osobisty do wglądu
- podanie
- oświadczenie woli o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa składane przed dowolnym kierownikiem urzędu stanu cywilnego
Opłata:
- 11 zł opłaty skarbowej należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej
Uwagi:
- oświadczenie o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa rozwiedziony małżonek może złożyć w ciągu 3 miesięcy od chwili uprawomocnienia się orzeczenia o rozwodzie
- osoba zainteresowana składa stosowne oświadczenie woli o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego, które zostaje wpisane do aktu małżeństwa.
SPROSTOWANIE OCZYWISTEGO BŁĘDU PISARSKIEGO W SPORZĄDZONYM AKCIE STANU CYWILNEGO:
Wymagane dokumenty:
- podanie
- dowód osobisty osoby zainteresowanej do wglądu
- załączniki - dokumenty stanowiące podstawę do sprostowania oczywistego błędu pisarskiego,
Opłata:
- 39 zł opłaty skarbowej należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej
Uwagi:
- zainteresowana osoba składa podanie wraz z wymaganymi dokumentami. Po analizie złożonych dokumentów zostaje wpisana wzmianka w akcie stanu cywilnego oraz wydany odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
UZUPEŁNIENIE AKTU STANU CYWILNEGO:
Wymagane dokumenty:
- podanie
- dowód osobisty osoby zainteresowanej do wglądu
Opłata:
- 39 zł opłaty skarbowej należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej
Uwagi:
- zainteresowana osoba składa podanie wraz z dokumentami potwierdzającymi. Po analizie złożonych dokumentów zostaje wpisana wzmianka w akcie stanu cywilnego oraz wydany odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
WYDANIE ZAŚWIADCZENIA O STANIE CYWILNYM:
Sposoby załatwienia sprawy:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-zaswiadczenie-o-stanie-cywilnym
Miejsce załatwienia sprawy:
- dowolny Urząd Stanu Cywilnego na terenie Polski.
Wymagane dokumenty:
- wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym
- dowód osobisty osoby zainteresowanej do wglądu.
Opłata:
- 38 zł opłaty skarbowej należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej.
Uwagi:
- Zaświadczenie o stanie cywilnym jest wydawane tylko i wyłącznie w języku polskim, ale można złożyć dodatkowy wniosek o wydanie do tego zaświadczenia formularza wielojęzycznego. Opłata za wydanie formularza wielojęzycznego wynosi 17 zł i należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej.
WYDANIE ZAŚWIADCZENIA STWIERDZAJĄCEGO, ŻE OBYWATEL POLSKI POSIADA ZDOLNOŚĆ PRAWNĄ DO ZAWARCIA ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO ZA GRANICĄ:
Wymagane dokumenty:
- dowód osobisty
- dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka
Opłata:
- 38 zł opłaty skarbowej należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego i dostarczyć do USC oryginalny dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej.
Wydanie zaświadczenia poprzedzone jest złożeniem do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Zaświadczenie traci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia jego wydania.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. 2021 poz. 709 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (Dz. U. 2020 poz. 1359),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. 2021 poz. 1923)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. 2016 poz. 1904),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U 2015 poz. 204),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie opłaty dodatkowej za przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego (Dz. U. 2015 poz. 180).
Metryka strony