Przedmiot działania i kompetencje
Przedmiot działalności i kompetencje
Burmistrz
Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz, który jest jednocześnie organem wykonawczym Gminy. Burmistrz kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy, Sekretarza i Skarbnika.
Do zadań i kompetencji Burmistrza należą sprawy wynikające z przepisów prawa,
w szczególności:
1) wykonywanie zadań organu wykonawczego Gminy;
2) wykonywanie zadań kierownika Urzędu, w szczególności:
- nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy pracowników samorządowych oraz wykonywanie innych uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku
do pracowników Urzędu, - występowanie do Rady Miejskiej z wnioskiem w sprawie powołania i odwołania Skarbnika,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- podejmowanie czynności należących do kompetencji Burmistrza w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
- koordynacja działań Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych,
- kontrola załatwiania skarg i wniosków.
3) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Zastępca Burmistrza
Zastępca Burmistrza zapewnia kompleksowe wykonywanie zadań Gminy w powierzonym mu zakresie. Nadzoruje realizację zadań inwestycyjnych, system gospodarowania odpadami oraz jednostki organizacyjne Gminy. Wydaje z upoważnienia Burmistrza decyzje
w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, przedkłada propozycje zmian organizacyjnych w zakresie realizowanych lub nadzorowanych zadań.
Sekretarz Gminy
Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu. Ponadto pełni funkcję kierownika Referatu Organizacyjnego.
Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji
w Urzędzie; - przedkładanie Burmistrzowi propozycji zmian organizacji Urzędu;
- nadzór nad przygotowaniem projektów zarządzeń Burmistrza i uchwał Rady, nad przestrzeganiem przepisów proceduralnych przy załatwianiu spraw indywidualnych oraz interpelacji, wniosków i zapytań radnych;
- zapewnienie terminowego i prawidłowego przygotowania przez wydziały materiałów na sesje Rady;
- organizacja i koordynacja prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów i referendum;
- nadzór nad procesem informatyzacji Urzędu;
- organizacja przyjmowania oraz załatwiania skarg i wniosków.
Skarbnik Gminy
Skarbnik koordynuje wszelkie prace związane z wykonywaniem budżetu Gminy i realizacją polityki finansowej. Ponadto pełni funkcję kierownika Referatu Finansowego i Rozwoju Gospodarczego.
Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu Gminy;
- nadzór nad sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu;
- czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu;
- kontrasygnowanie oświadczeń woli powodujących powstanie zobowiązań finansowych;
- organizacja i prowadzenie kontroli finansowej;
- organizacja i nadzór obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie;
- nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez głównych księgowych gminnych jednostek organizacyjnych;
- wykonywanie innych zadań wynikających z praw i obowiązków głównych księgowych budżetów, oraz innych przepisów prawa dotyczących finansów gminy
i rachunkowości; - opracowywanie długoterminowych planów i analiz finansowania zadań gminy
z wykorzystaniem dostępnych źródeł finansowania i instrumentów finansowych.
Referat Organizacyjny
Do kompetencji i zadań Referatu Organizacyjnego należy:
- zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Urzędu;.
- przedkładanie propozycji dot. gospodarowania etatami i funduszem płac Urzędu;
- koordynacja pracy w Urzędzie oraz rozpatrywanie sporów kompetencyjnych między referatami;
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych;
- obsługa Rady Miejskiej i komisji Rady Miejskiej;
- nadzór nad rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji obywateli oraz interpelacji i wniosków radnych;
- nadzór nad wykonywaniem uchwał i zarządzeń organów gminy;
- prowadzenie i udostępnianie obywatelom zbioru przepisów prawnych;
- zapewnienie prawidłowych warunków pracy, bhp i p.poż.,
- współpraca z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w zakresie
utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego; - czuwanie nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji;
- wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej;
- prowadzenie archiwum Urzędu;
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony,
w szczególności:- sporządzanie i aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania Gminy Mońki,
- realizacja zadań wynikających ze świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- organizowanie i realizacja szkolenia obronnego,
- kontrola wykonywania zadań obronnych przez jednostki organizacyjne Gminy,
- reklamowanie od obowiązku pełnienia służby wojskowej,
- współuczestnictwo z powiatem w opracowaniu i aktualizacji planu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia do zadań obronnych,
- prowadzenie magazynu obrony,
- realizacja zadań obrony cywilnej określonych w odrębnych przepisach;
- realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- inspirowanie wszelkich działań umożliwiających tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości;
- współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy w Mońkach oraz innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i łagodzenia jego skutków;
- organizowanie robót publicznych, prac interwencyjnych oraz prac społecznie użytecznych;
- promocja miasta i gminy;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
- prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; - prowadzenie i realizacja zadań związanych z ochroną zdrowia;
- kontrola i przeglądy okresowe jednostek organizacyjnych gminy;
- prowadzenie spraw wynikających z przepisów o usługach turystycznych;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych i informacji niejawnych;
- współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie organizacji imprez masowych;
- wykonywanie zadań związanych z wyborami i referendami;
- kierowanie procesem informatyzacji w Urzędzie;
- administrowanie budynkiem Urzędu;
- prowadzenie spraw z zakresu zarządzania kryzysowego;
- organizowanie służby przygotowawczej względem osób podejmujących po raz pierwszy pracę w jednostkach samorządu terytorialnego i przeprowadzanie egzaminu na jej zakończenie;
- realizacja zadań związanych z prowadzeniem szkół podstawowych, przedszkoli, żłobków i klubów dziecięcych oraz placówek oświatowo – wychowawczych,
- zakup materiałów biurowych, przegląd i konserwacja sprzętu komputerowego.
Referat Spraw Obywatelskich (ewidencja ludności i dowodów osobistych) oraz Urząd Stanu Cywilnego
Do kompetencji i zadań referatu Spraw Obywatelskich oraz USC należy:
- prowadzenie ewidencji ludności;
- wydawanie dokumentów tożsamości;
- sporządzanie zestawień i analiz na potrzeby Burmistrza i Urzędu;
- prowadzenie spraw wynikających z przepisów prawa o stowarzyszeniach, zgromadzeniach;
- sporządzanie i aktualizacja spisów wyborców oraz meldunków z tym związanych;
- prowadzenie spraw dot. wymeldowań decyzją administracyjną;
- wykonywanie zadań należących do zadań gminy, wynikających z ustawy o repatriacji;
- prowadzenie archiwum SO i USC;
- prowadzenie spraw z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego w szczególności:
- sporządzanie aktów urodzin i zgonów,
- sporządzanie aktów małżeństwa oraz organizowanie uroczystości zawarcia związku małżeńskiego i uroczystości jubileuszowych,
- wydawanie odpisów i zaświadczeń z Ksiąg Stanu Cywilnego,
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa
za granicą, - zmiana administracyjna imion i nazwisk.
Referat Finansowy i Rozwoju Gospodarczego
Do zadań Referatu Finansowego i Rozwoju Gospodarczego należy:
- zapewnienie bilansowania finansowych potrzeb gminy dochodami własnymi i zasilającymi;
- przygotowywanie projektu budżetu oraz planu finansowego ZFŚS;
- analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie, w celu racjonalnego dysponowania środkami pieniężnymi;
- prowadzenie obsługi księgowej budżetu gminy, w tym rozliczanie inkasentów (sołtysów) poboru podatków i opłat;
- wymiar i rachunkowość podatków i opłat od ludności i jednostek gospodarczych oraz kontrola w tym zakresie;
- prowadzenie ewidencji księgowej przejętego majątku po zlikwidowanych komunalnych podmiotach gospodarczych;
- nadzór i kontrola jednostek organizacyjnych Gminy;
- współpraca z Izbami Obrachunkowymi oraz Urzędami Skarbowymi;
- opracowywanie sprawozdań z wykonania budżetu i planów finansowych Urzędu jako jednostki budżetowej;
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i o zaległościach w podatkach i opłatach;
- prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu;
- egzekucja należności pieniężnych z wynagrodzeń;
- rozliczanie spółek prawa handlowego z przysługujących na rzecz budżetu gminy należności;
- pobór, ewidencja i rozliczanie podatku VAT, dochodowego od osób fizycznych i składek na rzecz ZUS;
- wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniach pracownikom;
- wystawianie faktur VAT za czynsze, dzierżawy i najem lokali komunalnych;
- dokonywanie zabezpieczeń hipotecznych w Księgach Wieczystych za nieregulowane zobowiązania podatkowe;
- rozliczanie dotacji udzielonych na podstawie art. 145 ustawy o finansach publicznych podmiotom wykonującym działalność publiczną;
- księgowanie czynszów oraz pozostałych opłat z tytułu najmu lokali mieszkalnych oraz bezumownego korzystania;
- kontrola terminowości wpłat należności przez najemców lokali mieszkalnych, wystawianie wezwań do zapłaty w przypadku zalegania z opłatami za najem.
Referat Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami
Do zadań Referatu Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami należy:
- prowadzenie pełnej procedury formalno - prawnej związanej ze sporządzeniem lub zmianą miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu gruntów w planie zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy;
- nadzór nad realizacją ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego;
- okresowe oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, wynikających
z realizacji planu; - opracowywanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz obiektów mostowych na drogach gminnych;
- opracowywanie wniosków dotyczących finansowania budowy utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz obiektów mostowych na drogach gminnych;
- prowadzenie inwestycji w zakresie budowy i modernizacji dróg gminnych;
- prowadzenie ewidencji dróg gminnych i drogowych obiektów mostowych na drogach gminnych;
- nadzór nad inwestycjami gminnymi;
- opracowywanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania oraz prowadzenie spraw w zakresie urządzeń komunalnych;
- przygotowywanie i przeprowadzenie przetargów;
- prowadzenie rozliczeń rzeczowo-finansowych zrealizowanych zadań inwestycyjnych;
- opracowanie i aktualizacja regulaminu dla zamówień podprogowych w celu wypracowania i przyjęcia niezbędnego modelu postępowania;
- pozyskiwanie środków finansowych z Unii Europejskiej i innych źródeł;
- nabywanie nieruchomości do gminnego zasobu i gospodarowanie tym zasobem zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami;
- prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność gminy zgodnie
z katastrem nieruchomości; - sprzedaż, przekazanie w trwały zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność gminy;
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości;
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
- zawieranie umów dzierżawnych, najmu i użyczenia nieruchomości stanowiących własność Gminy oraz prowadzenie rejestru;
- sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych gminy;
- gospodarka zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych gminy;
- organizowanie posiedzeń społecznej komisji mieszkaniowej;
- opracowywanie list osób spełniających kryteria najmu lokali mieszkalnych;
- podziały nieruchomości w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami;
- ustalanie i wypłata odszkodowań za działki wydzielone pod drogi gminne z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela;
- scalanie i podział nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami;
- rozgraniczenie nieruchomości w trybie przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne;
- wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości;
- przygotowywanie wniosku o wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne;
- ustalanie i windykacja opłat adiacenckich z tytułu udziału w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej i podziału nieruchomości;
- oddawanie w użytkowanie i użytkowanie wieczyste gruntów Polskiemu Związkowi Działkowców;
- prowadzenie spraw nazewnictwa placów, ulic i numeracji porządkowej nieruchomości;
- prowadzenie spraw w zakresie upraw maku i konopi włóknistych;
- prowadzenie spraw z zakresu zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych
i współpraca ze służbami weterynaryjnymi; - prowadzenie spraw wynikających z ustawy prawo wodne, w zakresie zmiany stanu wody na gruncie, szkodliwego wpływu na grunty sąsiedzkie;
- prowadzenie spraw w zakresie zapobiegania degradacji gruntów wynikających
z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych; - przygotowywanie zaświadczeń o pracy w gospodarstwie rolnym.
- współpraca z Urzędem Statystycznym w zakresie aktualizacji rolniczych obwodów spisowych Gminy Mońki;
- współpraca z jednostkami pracującymi na rzecz rolnictwa - Wojewódzkim Podlaskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencją Rynku Rolnego;
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.
Referat Klimatu i Środowiska
Do zadań Referatu Klimatu i Środowiska należy:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach, oraz z ustawy o odpadach, w szczególności:
- tworzenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi z uwzględnieniem selektywnego zbierania odpadów,
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi,
- coroczna analiza stanu gospodarki odpadami, weryfikacja możliwości technicznych i organizacyjnych miasta w zakresie gospodarowania odpadami,
- przyjmowanie i sprawdzanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- prowadzenie postępowań w przypadku niezłożenia deklaracji lub uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji,
- monitorowanie umowy z firmą odbierającą i zagospodarowującą odpady komunalne,
- opracowywanie projektów uchwał rady dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi,
- zarządzanie, administrowanie i bieżąca obsługa systemu gospodarki odpadami;
- wydawanie zezwoleń, pozwoleń, instrukcji oraz prowadzenie rejestrów dotyczących postępowania i gospodarowania odpadami,
- rachunkowość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz kontrola terminowości wpłat,
- weryfikacja zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i prowadzenie czynności windykacyjnych (wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych) wobec zalegającego,
- prowadzenie ewidencji upomnień i tytułów wykonawczych,
- przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań kwartalnych podmiotu odbierającego odpady od właścicieli nieruchomości jak również posiadających zezwolenia na odbiór nieczystości płynnych,
- sporządzanie i przekazywanie marszałkowi województwa, rocznych sprawozdań
z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, - analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi i funkcjonowania systemu,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
- organizowanie konserwacji i remontów oświetlenia ulicznego, ewidencja punktów świetlnych,
- prowadzenie spraw związanych ze świąteczna dekoracja miasta,
- zakładanie, pielęgnacja i utrzymywanie terenów zieleni,
- prowadzenie postępowań nakazujących usuniecie odpadów gromadzonych
w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody oraz form ochrony przyrody i ochrony gatunkowej roślin i zwierząt;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków;
- wydawanie zezwoleń w zakresie:
- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
- prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
- realizacja wszystkich pozostałych zadań związanych z zapewnieniem warunków prawidłowego stanu sanitarno-porządkowego na terenie gminy a także składowania
i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz innych; - prowadzenie spraw związanych z zadaniami gminy wynikającymi z ustawy
o ochronie zwierząt, a także kontrolowanie zadań z tego zakresu powierzonych innym podmiotom; - organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska i klimatu;
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (decyzji środowiskowych),
- prowadzenie spraw z zakresie usuwania drzew i krzewów oraz wymierzanie kar pieniężnych za samowolne ich usunięcie,
- prowadzenie spraw z zakresu prawa geologicznego,
- przygotowywanie materiałów do opracowania programów ochrony środowiska;
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, - prowadzenie spraw dotyczących ochrony powietrza.
Stanowiska samodzielne
Do zadań Radcy Prawnego należy:
- obsługa prawna Gminy, a w szczególności opiniowanie projektów uchwał, zarządzeń
i decyzji o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym w tym:- wydania aktu prawnego o charakterze ogólnym,
- zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej,
- występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.
Zespół ds. ochrony informacji niejawnych – zwany pionem ochrony, w składzie:
- Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych.
- Administrator sieci i systemów teleinformatycznych.
- Inspektor bezpieczeństwa teleinformatycznego.
- Kierownik kancelarii tajnej.
- Pracownik kancelarii tajnej.
Do kompetencji i zadań Zespołu zw. Pionem Ochrony należy:
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony informacji niejawnych w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- ochrona systemu teleinformatycznego,
- opracowanie szczegółowych wymagań bezpieczeństwa systemu lub sieci teleinformatycznej oraz procedur bezpiecznej eksploatacji,
- określenie warunków oraz sposobu przydzielenia osobom kont oraz mechanizmów kontroli dostępu do systemu lub sieci teleinformatycznej oraz zapewnienie ich właściwego wykorzystania,
- realizacja zadań określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów
w sprawie podstawowych wymagań bezpieczeństwa teleinformatycznego, - okresowa kontrola ewidencji i obiegu dokumentów,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
o ochronie tych informacji, - szkolenie pracowników Urzędu w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- opracowanie i aktualizacja planu ochrony informacji niejawnych oraz jednostki organizacyjnej i nadzorowanie ich realizacji,
- zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej jakim jest urząd,
- współpraca z właściwą Delegaturą Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego:
Do kompetencji i zadań Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego należy:
Prowadzenie spraw należących do Gminnego Zespołu Reagowania w szczególności:
- monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,
- realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,
- opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego,
- planowanie wsparcia organów kierujących działaniami,
- przygotowywanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,
- realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej,
- udział w organizowanych ćwiczeniach, szkoleniach i treningach.
Metryka strony